Czy to jest piramida?
“Czy to nie jest żadna piramida?”. Czyli o naszej misji edukacyjnej
Czy zdarzyło Ci się usłyszeć “nie” podczas składania propozycji współpracy, tylko dlatego, że osobę po drugiej stronie paraliżuje samo słowo MLM? Wciąż wielu naszych rozmówców potrzebuje dowiedzieć się więcej na temat tego, czym właściwie jest marketing sieciowy i dlaczego bywa mylony np. z piramidą finansową.
To właśnie tu niejednokrotnie pojawia się “praca u podstaw” do wykonania w naszych w codziennych rozmowach – postawmy więc na profesjonalne edukowanie i udzielanie sprawdzonych informacji.
Spójrzmy więc na definicje MLM:
“Marketing wielopoziomowy, MLM (ang. multi-level marketing), także: marketing sieciowy – forma sprzedaży bezpośredniej, polegająca na sprzedaży produktów lub usług za pośrednictwem osób prywatnych, które traktowane są jako niezależni przedsiębiorcy i tworzą razem formę sieci sprzedaży”. Marketing wielopoziomowy łączy dwa działania: sprzedaż do klienta końcowego bez pośredników w postaci m.in. sklepów; oraz sponsorowanie, czyli wprowadzenie kolejnych osób do społeczności, które będą szkolone, a następnie przekażą swoją wiedzę innym. Ciekawe spojrzenie na ten model wyrażają najbardziej znane nazwiska w świecie biznesu:
Jakie opinie na temat MLM prezentują najbogatsi ludzie na świecie?
Gdybym miał dziś budować firmę od nowa, raczej niż budować firmę w tradycyjnym systemie wybudowałbym firmę na zasadach marketingu sieciowego.
Bill Gates, założyciel Microsoftu, najbogatszy człowiek na świecie
Marketing sieciowy jest przemysłem z obrotem 114 miliardów dolarów rocznie, przez ostatnie dziesięciolecie zanotował wzrost o 91%. Globalnie pracuje w nim ponad 60 milionów ludzi, z tego 15 milionów w Ameryce. Biorąc to na zwykły rozum jest to biznes XXI wieku.
Warren Buffet, obecnie najefektywniejszy inwestor na świecie oraz trzeci najbogatszy człowiek.
Gdybym wszystko stracił i musiałbym zaczynać od początku, znalazłbym dobrą firmę MLM i rzuciłbym się w wir pracy.
Donald Trump, były prezydent USA i magnat finansowy
źródło: finclub.pl
Dlaczego MLM to model biznesowy dla każdego?
Warto wspomnieć, że został on zapoczątkowany na początku XX wieku, ale dziś w wielu kręgach jest postrzegany jako model przyszłości. Dlaczego? Bo elastycznie dostosowuje się do nas. Umożliwia pracę online, w dopasowanym do naszego trybu życia czasie. Możemy pracować w domu z dziećmi lub będąc w podróży. To model biznesowy, który nie wymaga wkładu i inwestycji własnych (jak to ma miejsce np. w przypadku własnego biznesu), nie ma też sufitów finansowych – jak ma to miejsce na etacie. Co ważne, MLM nie pyta też o nasze wykształcenie: w tym modelu pracują reprezentanci wielu zawodów: od nauczycieli poprzez lekarzy po studentów i grafików. Nie ma znaczenia, kim jesteś i skąd przychodzisz, bo bardziej liczą się Twoja ambicja, konsekwencja w działaniu oraz pracowitość.

Dlaczego ludzie często reagują strachem na sam skrót MLM?
Wśród niektórych naszych rozmówców wciąż pokutuje mylne przekonanie, że MLM to piramida finansowa. Tu właśnie potrzebne jest spokojne i rzeczowe edukowanie oraz neutralizowanie obiekcji. Często zaznaczam, że warto poznać definicję piramidy finansowej podawaną przez Światową Federację Stowarzyszeń Sprzedaży Bezpośredniej, która dokładnie wyjaśnia mechanizm: w takiej strukturze osoby na górze hierarchii zarabiają najwięcej, a za każdą zrekrutowaną (“zapisaną na listę”) osobę są wypłacane pieniądze. W piramidzie niejednokrotnie płaci się też wpisowe. Wszystkie te warunki nie pokrywają się z modelem MLM. W marketingu sieciowym nie płacisz ani wpisowego, ani nie zarabiasz od zapisania nowej osoby na tzw. “listę”. Zarabiasz dopiero wtedy, gdy pomożesz danej osobie osiągnąć sukces. Nie ma tu także sufitu finansowego, możesz bowiem zarobić więcej niż Twój “przełożony”, jeśli wkładasz w pracę o wiele większe zaangażowanie. Nie da się tu zrobić biznesu na czyichś plecach.
Obecność marki Nu Skin na Nowojorskiej Giełdzie Papierów Wartościowych to tak naprawdę największy dowód na to, że marka działa transparentnie, a system wynagradzania pracowników jest bardzo dokładnie sprawdzany. Warto wiedzieć, że żadna piramida finansowa nie mogłaby być obecna na giełdzie, właśnie z uwagi nieuczciwy sposób wynagradzania pracowników.

Liczby mówią same za siebie
Według Światowej Federacji Sprzedaży Bezpośredniej (WFDSA) w Polsce z roku na rok wzrasta liczba osób działających w MLM. Przykładowo w roku 2018 w Polsce w tym modelu pracowało 880 tys. osób, a już w 2021 roku – 1 milion 140 tys. osób.
Dlatego gdy kolejny raz usłyszysz podczas rozmowy biznesowej wątpliwość, czy aby na pewno MLM nie jest piramidą, pomyśl, jak wiele jest jeszcze do zrobienia pod kątem edukacji społeczeństwa. Bycie liderem, ambasadorem Nu Skin to nie tylko rekrutacja, prospecting czy szkolenie zespołu, to również codzienna edukacja, której nasi rozmówcy potrzebują. Edukacja, która opłaci się w szerszej perspektywie czasowej. Mimo częstej frustracji powinniśmy zrozumieć, że wiele osób potrzebuje dowiedzieć się więcej na temat tego, czym jest tak naprawdę MLM i jakie możliwości daje.

obserwuj autorkę @judyta.kokoszkiewicz